Důležité odkazy na portály věnující se spotřebitelům, rady a pomoc při nákupu zboží nebo poskytnutí služby, návody k řešení spotřebitelských sporů.
S cílem pomoci občanům, zejména seniorům domoci se svých spotřebitelských práv, vznikl za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu projekt spotřebitelský ombudsman. Kontaktní místa spotřebitelského ombudsmana jsou zřízena při stávající síti obecních živnostenských úřadů, na které se mohou občané bezplatně obracet s žádostí o radu a pomoc při řešení spotřebitelských problémů vyplývajících z uzavřených kupních smluv na předváděcích akcích.
Pracovníci živnostenského úřadu pomohou spotřebiteli s kontaktováním spotřebitelských organizací a poraden, které následně budou spotřebiteli bezplatně pomáhat při řešení spotřebitelského problému.
Bližší informace o projektu lze nalézt na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu, kde je rovněž k dispozici průběžně aktualizovaný seznam spotřebitelských organizací a poraden:
http://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/spotrebitelsky-ombudsman/
Zkuste nahlédnout do Registru živnostenského podnikání. V tomto rejstříku naleznete všechny fyzické a právnické osoby podnikající v režimu živnostenského zákona.
Upozorňujeme, že o reklamaci rozhoduje prodávající, a pokud spotřebitel nesouhlasí se způsobem, jakým byla jeho reklamace vyřízena, má možnost řešit spor občanskoprávní cestou u příslušného soudu, popř. mimosoudně v případě, že na toto řešení přistoupí prodávající (další informace níže). Základní zásady reklamačního řízení jsou specifikovány na stránkách České obchodní inspekce. Česká obchodní inspekce a živnostenské úřady jako veřejnoprávní orgány nejsou oprávněny do těchto vztahů vstupovat. Tyto instituce tak nemohou přinutit prodávajícího (poskytovatele služby), aby výsledek reklamace změnil, nemají oprávnění, aby podnikatele v těchto případech jakkoli sankcionovali. Lze doporučit zákazníkovi, aby si vyhledal příslušného soudního znalce a ještě před soudním řízením se pokusil o smírné řešení spotřebitelského sporu a jako důkazní materiál použil posudek znalce.
Nahlédnout můžete do seznamu cestovních kanceláří pojištěných proti úpadku. Pokud cestovní kancelář v seznamech neobjevíte, doporučujeme trvat na tom, aby se Vám zástupce cestovní kanceláře prokázal listinou ověřující uzavření pojištění proti úpadku. Pokud neuspějete, vyberte si raději zájezd u jiného podnikatele.