VEDOUCÍ NOVÉHO ODBORU INFORMAČNÍCH
A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ TOMÁŠ RUDOLF:
„Městský úřad by měl být otevřený lidem a na to jako odbor musíme myslet.“
Funkce pracovníků v oboru IT by se dala přirovnat ke kořenům stromu. Přestože kořenový systém pod nánosem půdy není tolik na očích, závisí na něm pevnost kmene, košatost koruny i množství plodů. S nenápadným čtyřlístkem „ajťáků“ čáslavského úřadu je to podobné. Jejich kancelář nenavštěvují občané v takové míře jako odbory, kde si mohou přihlásit vozidlo, vyřídit vydání občanského průkazu nebo zaplatit poplatky za komunální odpad. Nutno ale dodat, že bez jejich práce by v dnešní době tyto odbory nefungovaly.
Více v rozhovoru s vedoucím nového odboru informačních a komunikačních technologií Tomášem Rudolfem.
Tomáši, jak dlouho pracujete na městském úřadě v Čáslavi?
Je to už 13 let. Tehdy jsem nastoupil jako třetí správce IT.
Jak se za tu dobu IT technologie na úřadě posunuly?
Ohromným způsobem. Vzpomínám si, jak byly všude psací stroje, stolní počítač byl pouze v některých kancelářích a celý systém fungoval na jednom nebo dvou serverech. Dnes je tato představa pro fungování našeho úřadu nemyslitelná. Kvůli covidovému období jde vývoj v IT sféře v současnosti kupředu ještě rychleji.
Asi narážíte na zavedení práce z domu pro zaměstnance a digitalizaci služeb pro veřejnost.
Přesně tak. Na vrcholu jedné z covidových vln jsme museli umožnit práci z domu, což nebylo úplně jednoduché. Naše systémy nebyly pro práci z domova uzpůsobeny jako u firem, které tento způsob práce samy vyvíjejí.
V rámci digitalizace služeb zaznamenal velký pokrok vývoj takzvaného Portálu občana, který bychom chtěli naplno spustit v první polovině letošního roku. Lidé tak většinu záležitostí vyřeší z pohodlí domova a nebudou muset osobně na úřad. Součástí Portálu občana bude také platební brána, která umožní rychlou online platbu přes QR kód nebo platební kartu jako v klasických e-shopech. Lidé se tím pádem nebudou muset přihlašovat do svého internetového bankovnictví. Platební portál bychom chtěli spustit během února.
Můžete Portál občana představit ještě trochu detailněji?
Jedná se o službu pro veřejnost, díky které půjde vyřídit nejrůznější životní situace online. S vyplněním žádostí pomohou jak inteligentní formuláře, tak návody a průvodce celým procesem. Občané si přes portál vyřeší platbu místních poplatků nebo zařídí osobní doklady. Každý bude mít k dispozici svůj osobní účet, díky kterému získá přehled o minulých i budoucích závazcích k městu. E-mailem je navíc zasíláno automatické upozornění na blížící se dobu splatnosti. Už se tedy nestane, že někdo zapomene uhradit částku například za komunální odpad nebo za svého čtyřnohého miláčka.
Odbor informačních a komunikačních technologií funguje na MěÚ Čáslav od ledna letošního roku. Dříve vaše činnost spadala pod kancelář tajemníka. Co vedlo k vytvoření samostatného odboru?
Vývoj technologií a digitalizace na městském úřadě nabývá stále větších rozměrů a s tím musí růst i kapacita pracovních sil, kterou musí někdo systematicky vést s vlastním rozpočtem.
Co je hlavním úkolem odboru IT?
Sto procent lidí na úřadě pracuje na počítačích, které mají své softwarové vybavení. Platí to i pro telefony a tiskárny. Musíme se tedy postarat o to, aby vše fungovalo. Nedílnou součástí naší práce je také rozvoj a zavádění systémů a digitalizace. To vše lidem usnadní komunikaci s úřadem. Městský úřad by měl být otevřený lidem a na to jako odbor musíme myslet.
Co vás na této práci nejvíce baví?
V oboru IT se každou chvíli setkáváme s novými postupy a zajímavými technologiemi. Vezměme si třeba, v jaké podobě běží poslední online přenosy ze zasedání zastupitelstva. Museli jsme se během krátké doby naučit pracovat se zvukem, střihem videa a streamováním. Celý profesní život se musíme učit nové věci. To mě baví asi nejvíce.
JN